Przedszkole Miejskie nr 7
im. "Bajkowy świat"
 
jesteś tu: strona główna
szukaj:
Powiadom znajomego
Jeżeli znasz kogoś, kogo może zainteresować ta strona, powiadom go o niej.

Twoje imię/nazwisko/pseudonim



Adres e-mail znajomego



 
 

Owsica u dzieci - ulotka dla rodziców

Owsica u dzieci - ulotka dla rodziców
Owsica u dzieci zdarza się dość często, wystarczy jedna osoba zarażona tym nicieniem, niemyte ręce, nieopłukane dostatecznie warzywa lub guma do żucia wyjmowana z buzi palcami, by owsiki podbiły nowe terytoria. Zagnieżdżają się

Światowy Dzień Rzucania Palenia

Światowy Dzień Rzucania Palenia
16 LISTOPADA 2017 r.
Światowy Dzień Rzucania Palenia
 
    Święto to narodziło się w Stanach Zjednoczonych z inicjatywy dziennikarza Lynna Smitha, który w 1974 roku zaapelował do czytelników swojej gazety, aby przez jeden dzień nie palili papierosów. W efekcie aż 150 tysięcy ludzi spróbowało przez jedną dobę wytrzymać bez palenia. Zachęcone powodzeniem akcji Amerykańskie Towarzystwo Walki z Rakiem uznało trzeci czwartek listopada za Dzień Rzucania Palenia.

Bezpieczne wakacje

Bezpieczne wakacje

 Podczas beztsroskiej zabawy wakacyjnej warto mieć na uwadze bezpieczeństwo dziecka.

Załączniki:

Zdrowe odżywianie

Zdrowe odżywianie

 Zachęcamy rodziców do zapoznania się z artykułami oraz ulotkami na temat zdrowego odżywiania zwłaszcza u dzieci.

Załączniki:

Bezpieczne ferie

Bezpieczne ferie

Zobacz zdjęcia w galerii

Bezpieczne ferie

Ulotka Sanepidu - Nie poddaj się grypie

Załączniki:

Dlaczego warto czytać książki dzieciom?

Dlaczego warto czytać książki dzieciom?
Załączniki:

List pani Minister Edukaci Narodowej

 Prosimy o zapoznanie się z listem Minister Eduakcji Narodowej
Anny Zalewskiej
Załączniki:

Zdrowy styl życia- ulotka informacyjan

Zdrowy styl życia- ulotka informacyjan
Załączniki:

Ćwiczenia stymulujące rozwój mowy dziecka 5,6-letniego

Ćwiczenia stymulujące rozwój mowy dziecka 5,6-letniego
Załączniki:

Zajęcia prowadzone metodą Weroniki Sherborne - ulotka informacyjna

Zajęcia prowadzone metodą Weroniki Sherborne - ulotka informacyjna
Załączniki:

Rozwój społeczno-emocjonalny u 5-latka

Rozwój społeczno-emocjonalny u 5-latka
Załączniki:

Odżywianie dzieci w wielki przedszkolnym

Odżywianie dzieci w wielki przedszkolnym
Załączniki:

Ćwiczenia rozwijające mowę u dzieci 3-letnich

Ćwiczenia rozwijające mowę u dzieci 3-letnich
Załączniki:

Jak zapobiegać zachowaniom agresywnym u dzieci?

Jak zapobiegać zachowaniom agresywnym u dzieci?
Załączniki:

ROZWIJANIE ZAINTRERESOWAŃ DZIECI W PRZEDSZKOLU

ROZWIJANIE ZAINTRERESOWAŃ DZIECI W PRZEDSZKOLU
Załączniki:

kolorowe bransoletki dla dzieci

kolorowe bransoletki dla dzieci

List Ministra Edukacji Narodowej

Załączniki:

Biblioteczka dla rodziców

 BIBLIOTECZKA DLA RODZICÓW

CZYNNA w piątki w godz. 14.00-16.00

Odpowiedzialna naucz. Dorota Sroka

Profilaktyka i zwalczanie wszawicy

Profilaktyka i zwalczanie wszawicy

Ulotka dotycząca profilaktyki i zwalczania wszawicy

Wszawicą nazywa się występowanie na ciele człowieka lub na jego ubraniu wszy ludzkich, ich larw lub jajeczek (gnid). U ludzi może występować wszawica odzieżowa, głowowa lub łonowa. Powszechnie uważana jest za chorobę wstydliwą kojarzoną z brudem i biedą, co nie jest prawdą. Jest ona bowiem rozpowszechniona na całym świecie i atakuje osoby ze wszystkich szczebli społecznych. 

ŹRÓDŁO ZAKAŻENIA

Źródłem zakażenia najczęściej jest kontakt z osobą zakażoną, jej odzieżą lub przedmiotami osobistego użytku, takimi jak: ręcznik, grzebień, czapka. Wszawica jest powodowana przez pasożyta (długości 2-3mm), wesz, która żyje na głowie człowieka żywiąc się jego krwią. Samiczka potrafi znieść od 100 do 300 jajeczek, 8-10 razy dziennie. Dzięki substancji klejącej przylegają one

mocno do włosów. W ciągu 6-10 dni rodzi się larwa, która w ciągu 10 dni przeradza się w dorosłego pasożyta. żeby przeżyć potrzebuje ciepła
i pożywienia, poza głową człowieka wesz przeżyje tylko 1-2 dni. W miejscu ukłucia przez wesz powstaje niewielka grudka, której towarzyszy świąd, jest to spowodowane reakcją alergiczną na ślinę wszy.

OBJAWY

·     świąd skóry i nieustanne drapanie się po głowie może wskazywać na wszawicę;

·     powiększone węzły chłonne – zwłaszcza szyi (wtórne zakażenie bakteryjne),

·     najłatwiej wykryć ją podczas czesania włosów specjalnym grzebieniem nad białą kartką papieru;

·     poruszające się „kropki” na białej kartce papieru z dużym prawdopodobieństwem wskazują na wszy głowowe;

·     jaja wszy (gnidy) występują zwykle u nasady włosów;

·     mają biały kolor i przypominają łupież, ale nie da się ich łatwo usunąć
w przeciwieństwie do łupieżu;

·     dorosłe osobniki są widoczne gołym okiem;

·     występują najczęściej za uszami i nad karkiem z tyłu głowy.

LECZENIE

Wszawicę można zwalczyć stosując liczne środki na skórę owłosioną głowy, które można bez problemu dostać w aptece. Należy pamiętać, że leczeniem powinno objąć się wszystkich domowników, za wyjątkiem dzieci do lat 3, które nie powinny mieć kontaktu ze środkiem owadobójczym, u których należy zlikwidować wszy poprzez wyczesanie gęstym grzebieniem.

Zabiegi dezynsekcyjne trzeba powtórzyć po upływie 7-10 dni, gdyż preparaty te słabiej działają na gnidy. Gnidy można usunąć z głowy płucząc umyte uprzednio włosy ciepłym 6% octem, który powoduje odklejanie się gnid. Po kilku godzinach należy wyczesać je grzebieniem. Ponadto poleca się prać
w temperaturze nie niżej 60
°C bieliznę pościelową, ręczniki, czapki, szaliki
i inne rzeczy osobistego użytku, na których mogą znajdować się insekty i ich jajeczka.

Odzież, której nie można wyprać w wysokiej temperaturze należy wyprasować gorącym żelazkiem o temperaturze 250°C  zwracając uwagę na szwy załamania. Należy wyrzucić grzebienie i szczotki do włosów, jak również ozdoby noszone we włosach. Wyściełane meble można spryskać środkiem owadobójczym lub oddać do zakładu dezynsekcji.

ZAPOBIEGANIE

Zapobiegać rozprzestrzenianiu się choroby można poprzez:

·                   przestrzeganie podstawowych zasad higieny;

·                   częste przeglądy włosów, zwłaszcza u dzieci, ponieważ są najbardziej narażone na zachorowanie, przebywając w dużych skupiskach;

·                   używając wyłącznie własnych przedmiotów osobistego użytku (grzebienie, szczotki do włosów, ręczniki, nie noszenie cudzych nakryć głowy, szalików).          
                                                                                          Barbara Błaż

Prawa Dziecka w przedszkolu

Prawa Dziecka w przedszkolu
 Prawa dziecka w przedszkolu

Przedszkole jest pierwszą instytucją, w której dziecko nabywa kompetencji społecznych. W  atmosferze spokoju, akceptacji poznaje reguły życia w grupie i własne prawa.  Wiek przedszkolny to czas, w którym dziecko poznaje pierwsze podstawowe prawa moralne, uczy się odróżniać dobro od zła, dokonuje wartościowania zachowań własnych jak i kolegów. Przedszkole tworzy takie warunki, aby dzieci mogły doświadczać, co dobre dla nich samych i dla ich otoczenia. Jednym z zadań przedszkola jest wyposażenie dzieci w takie   kompetencje społeczno – moralne, które umożliwią im funkcjonowanie w szerszej społeczności. Przedszkole dba też o to, aby dzieci poznawały swoje prawa i miały ich świadomość.

Każdy człowiek musi rozwijać swoje zmysły pozwalające mu na kontakt ze światem, musi rozwijać uczucia, dzięki którym będzie mógł reagować na rzeczywistość i co najważniejsze musi nauczyć się też korzystać  z woli i rozumu. Dzięki nim będzie w sposób wolny i świadomy podejmował decyzje i ponosił za nie odpowiedzialność. Rozwój człowieka wyznacza sama ludzka natura, a w nią wpisane są prawa. Dziecko nie potrafi o siebie zadbać, potrzebuje do tego rodziców, opiekunów, dlatego naturalnymi strażnikami prawa są właśnie oni. Prawa człowieka przysługują każdemu człowiekowi z racji tego, że jest człowiekiem. Nikt nie musi na nie zasłużyć. Wszystkim ludziom przysługują takie same prawa podstawowe, z prawami człowieka wiążą się takie idee jako wolność i równość. Prawa człowieka są  indywidualne nie grupowe. Dokumenty, w których  zapisane są prawa człowieka to:

Powszechna deklaracja Praw Człowieka

Europejska  Konwencja o ochronie Praw Człowieka

Międzynarodowy Pakt  Praw Obywatelskich i Politycznych

Konwencja o prawach dziecka. Dla nas najważniejszy dokument.

Konwencja o prawach dziecka  to bardzo ważny dokument regulujący wolność i prawa dziecka, za realizację którego odpowiadają instytucje oświatowe. Konwencja dbając o dobro dziecka nakłada na rodziców i wszystkie inne osoby, w tym nauczycieli oraz władze państwowe obowiązek kierowania się we wszelkich działaniach troską o najlepiej pojęty interes dziecka.

Konwencja – to zbiór przepisów, które mówią jakie prawa mają dzieci i jak należy ich przestrzegać. Polska  podpisała Konwencje o Prawach Dziecka w 1991r. Oznacza to, że zobowiązuje się przestrzegania i szanowania praw wszystkich dzieci.

Prawa zawarte w konwencji są pogrupowane  w trzech kategoriach:

1. Zapewnienia – prawo do posiadania, otrzymywania, lub dostępu do pewnych dóbr i świadczeń np.: imienia, obywatelstwa, opieki zdrowotnej, edukacji, zabawy, prawo do opieki nad sierotami i osobami niepełnosprawnymi

2. Ochrony- prawo do ochrony przed szkodliwymi działaniami i praktykami np.: separacji rodziców, wykorzystywania fizycznego i psychicznego, przemocy wobec dziecka

3. Uczestnictwa – prawo dziecka do bycia wysłuchanym przy podejmowaniu decyzji dotyczących jego życia

Konwencja zwraca również uwagę na znaczenie rodziny dla prawidłowego rozwoju dziecka. Rodzice winni zapewnić dziecku jak najlepsze warunki rozwoju w pełnej akceptacji, zrozumienia, w poszanowaniu jego godności. Nauczyciel przedszkola także ponosi odpowiedzialność za przyszłe losy wychowanków. Wyposażając dzieci w wiedzę, odpowiednie postawy i wartości, już od najmłodszych lat uczymy jak ważne są prawa dziecka, dlaczego powinny być przestrzegane i chronione. Uczenie poszanowania praw innych i radzenie sobie w sytuacji naruszania swoich praw jest elementem przygotowania do życia w społeczeństwie. Oto wybrane prawa.

Prawa dziecka zawarte w Konwencji:

*Prawo do życia i rozwoju – oznacza, że nikogo nie wolno pozbawić życia, a dorośli muszą stworzyć dziecku warunki do prawidłowego rozwoju

* Prawo do życia bez przemocy i poniżania – oznacza, że bicie, znęcanie, okrutne i poniżające traktowanie są niedopuszczalne i karalne

*Prawo do wychowania w rodzinie – oznacza, że nikomu nie wolno zabrać dziecko od rodziców, chyba że z bardzo ważnych powodów, gdyby zdarzyło się, że rodzice będą mieszkać osobno, dziecko ma prawo do kontaktu z obojgiem rodziców

*Prawo do wypowiedzi - oznacza, że w ważnych sprawach dotyczących dzieci, dziecko samo może wygłaszać swoje zdanie, opinie, oświadczać swoją wolę. Dziecko może mówić, rysować, pisać na każdy temat, które je interesują ale w swoich wypowiedziach obrażać innych

*Prawo do swobody myśli, sumienia i religii - oznacza, że jeśli dziecko jest wystarczające świadome - samo decyduje o swoim światopoglądzie, wcześnie rodzice maja prawo nim kierować

*Prawo do nauki – oznacza, że dziecko  ma prawo do bezpłatnej nauki w szkole podstawowej i ma prawo  dostępu  do szkoły średniej i wyższej ale również może  uczęszczać  do przedszkola

*Prawo do ochrony zdrowia – oznacza że dziecko może korzystać z opieki medycznej

*Prawo do tożsamości – oznacza, że dziecko musi mieć imię, nazwisko, obywatelstwo, poznać  swoje pochodzenie

*Prawo do informacji – oznacza ,że dziecko powinno znać swoje prawa, powinno mieć dostęp do rożnych źródeł wiedzy

*Prawo do prywatności – oznacza, że dziecko może dysponować swoimi rzeczami, ma prawo do tajemnicy korespondencji, nikomu nie wolno bez ważnych powodów wkraczać w jego sprawy osobiste i rodzinne.

Dobre rady dla rodziców "Maluszka"

Dobre rady dla rodziców "Maluszka"
  ŻEGNAJ I WITAJ
SWOJE DZIECKO
ZAWSZE Z   U
ŚMIECHEM!

Wymagania edukacyjne wobec dziecka 6 letniego

Wymagania edukacyjne wobec dziecka 6 letniego
6 LATEK PRZYGOTOWUJE SIĘ DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE

Wymagania edukacyjne wobec dziecka 5-letniego

Załączniki:

Wymagania edukacyjne wobec dziecka 4-letniego

Załączniki:

Wymagania edukacyjne wobec dziecka 3-letniego

Wymagania edukacyjne wobec  dziecka 3-letniego
 3 LATEK IDZIE DO PRZEDSZKOLA
Załączniki:

Jak reagować na przemoc w rodzinie?

Załączniki:

Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego

Załączniki:

PASOŻTY U DZIECI

Higieniczny tryb życia ma bardzo duże znaczenie, jak ważne można się dowiedzieć z zamieszczonego artykułu.
Załączniki:

CHROŃ PRZED GRYPĄ SIEBIE I INNYCH

CHROŃ PRZED GRYPĄ SIEBIE I INNYCH
Co robić, aby zmniejszyć ryzyko zachorowania na grypę oraz chronić przed nią siebie i innych.
Załączniki:

Uwolnij dziecko od dymu tytoniowego

Uwolnij dziecko od dymu tytoniowego

 

              Mamo, tato - nie pal !!!

Palenie, a zdrowie dziecka

Kobieta paląc podczas ciąży sprawia, że dziecko nie otrzymuje wystarczającej ilości tlenu, który jest mu niezbędny do prawidłowego rozwoju i wzrostu. Młode, bezbronne życie jest zmuszone do kontaktu  z bardzo wieloma substancjami chemicznymi.

Agresja - ale skąd?

Załączniki:

Grypa - jak postępować

GRYPA - JAK POSTĘPOWAĆ
Grypa to ostra choroba zakaźna układu oddechowego wywołana zakażeniem wirusa grypy. Przenosi się drogą kropelkową podczas kasłania lub kichania, przez bezpośredni kontakt z osobą chorą, np. przez podanie ręki, a także przez styczność z przedmiotami, które są tymi kropelkami „zabrudzone”.

Bezstresowe wychowanie dziecka

Rozwój mowy dziecka trzyletniego

Dziecko w wieku 3 lat uwielbia komunikować się z otoczeniem. Mówi dużo i chętnie. Opowiada o tym, co aktualnie widzi. Powinno już prawidłowo wymawiać dźwięki (a, o, e, i, y, ą, ę, p, m) a także zmiękczenia: pi, mi. W jego mowie pojawiają się też trudniejsze dźwięki: f,t, d, n, ń, l ( li), ś, ć, dż, k, g( ki, gi), ch, j. Nie martw się, jeśli w mowie swojego dziecka usłyszysz je poprzestawiane w trudnych wyrazach, np. głudopiś zamiast długopis – jeszcze mu wolno. Głoski: s, z, c, dz zaczynają być już wymawiane prawidłowo, chociaż mogą być jeszcze spieszczane, np. śmok zamiast smok. Głoska „r” pojawia się wymawiana prawidłowo lub zamieniana na „l”. Możesz, więc usłyszeć lobocik zamiast robocik.

CECHY CHARAKTERYSTYCZNE
 
Trzyletnie dziecko ma już dobrze rozwinięty słuch fonematyczny (czyli potrafi różnicować dźwięki mowy). Ono słyszy i potrafi zróżnicować wymowę prawidłową. Dowodem na to są uwagi, jakie często kieruje do naśladującej je osoby: nie mówi się lowelek tylko lowelek. W mowie 3-latka usłyszeć można również „zlewanie” się wyrazów w jeden, np. zapiosenkować zamiast zaśpiewać piosenkę. Te twory językowe są typowe dla Twojego malucha i pewnie nie raz mile Cię zaskoczą.
 
WAŻNE

Pamiętaj, nie naśladuj mowy swojego dziecka. To Twoja mowa jest dla niego wzorem. Mów zawsze poprawnie, przecież to ono uczy się mowy od Ciebie a nie odwrotnie.
 
WAŻNE! CO POWINNO CIĘ ZANIEPOKOIĆ W MOWIE TWOJEGO DZIECKA
 
-   Czy głos Twojej pociechy jest ochrypły, nosowy (jak przy katarze)?
-   Czy dziecko nie rozumie, co do niego mówisz, chociaż używasz prostych słów?
-   Czy nie komunikuje się z otoczeniem - mówi mało i niechętnie?
-   Nie zadaje pytań?
-   Często powtarza wyrazy w zdaniach, np. idę dododo mamy, misiu misiu, misiu ma nos, lalalalala śpi?
 
Jeżeli pozytywnie odpowiedziałaś, chociaż na jeden z w/w punktów, powinnaś skonsultować się ze specjalistą logopedą, który ustali program terapii logopedycznej dla Twojego dziecka.
 
Ćwiczenia dla każdego dziecka, które pomagają usprawnić wymowę:

Poproś, by dziecko: policzyło czubkiem języka zęby na górze, zęby na dole, dotknęło językiem podniebienia.
Niech maluch pokaże, jak kotek pije mleko, niech zrobi balonik.
Posadź dziecko przed lustrem, niech poogląda buzię, dotknie językiem nosa.
Posmaruj maluchowi nutellą podniebienie, niech ją zliże! Podobnie można trenować dotykanie językiem noska, brody, policzka. Niech dziecko klaska językiem, prycha.
Pobawcie się w naśladowanie odgłosów otoczenia i zwierząt.
                                                                                
    mgr Barbara Błaż
 
Ostatnio dodane zdjęciawięcej ...
Losowe zdjęcia z galeriiwięcej ...